Σάββατο, Ιανουαρίου 28, 2006

Πείνα



Άλλα ήθελα να γράψω σήμερα στο ημερολόγιό μου, όμως με στοιχειώνει από μέρες μία φωτογραφία που τράβηξα πριν δέκα χρόνια στην Κωνσταντινούπολη και ανακάλυψα ψάχνοντας κάτι αρχεία. Από μακριά φωτογράφησα έναν άνθρωπο, ώρα καρφωμένο στην βιτρίνα ενός άθλιου μαγέρικου. Κοίταζε το φαγητό σαν να προσπαθούσε να το ρουφήξει με τα μάτια μέσα από το τζάμι. Πεινούσε.

Και ενώ στο φόντο του νου μου ζούσε η φωτογραφία, μου έστειλαν από τις εκδόσεις «Πόλις» το τελευταίο βιβλίο του John Rawls: «Η Δίκαιη Κοινωνία». (Μετάφραση: Φιλήμων Παιονίδης).

Ο Rawls έγινε παγκόσμια γνωστός για το βιβλίο του «A Theory of Justice» (1971,1999, ελληνικά 2001, Πόλις). Προσπαθεί να επιλύσει το πρόβλημα της κοινωνικής αδικίας επιστρέφοντας σε ένα κοινωνικό συμβόλαιο που θα βασίζεται σε δύο αρχές: α) την διασφάλιση στα άτομα του μέγιστου βαθμού ελευθερίας συμβατού με την ίδια ελευθερία για τους άλλους και β) την αρχή της διαφοράς (difference principle) ότι οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες θα αποβαίνουν πάντα «προς το μέγιστο όφελος των λιγότερο ευνοημένων». Η δεύτερη αυτή αρχή ονομάστηκε maximin (το maximum γι αυτούς που είναι στο minimum).

Προσπάθησε να συνδυάσει τον πολιτικό φιλελευθερισμό (έγραψε και ένα βιβλίο με αυτό τον τίτλο), με την κοινωνική δικαιοσύνη. Δέχθηκε ομαδικά πυρά και από δεξιά και από αριστερά – αλλά παραμένει κορυφαίος πολιτικός και ηθικός στοχαστής.

Το θέμα μου δεν είναι ο Rawls, αλλά η πείνα. Την έχω νιώσει κι εγώ για ένα διάστημα. Όχι μόνο την προσωρινή πείνα του φοιτητή που ξέμεινε – αλλά και την άγρια πείνα του άνεργου και άπορου, που δεν ξέρει αν και πότε θα ξαναφάει.

Η πείνα και η φτώχια. Στην γειτονιά μας. Στην πόλη μας. Στην χώρα μας. Σε όλο τον κόσμο. Πως λύνεται; Με φιλανθρωπία; Με φορολογία; Με αναδιανεμητικά συστήματα: παίρνουμε το χρήμα από τους πλούσιους και το μοιράζουμε; (Αλλά μήπως έτσι φτωχύνουμε τελικά όλοι;). Ο σοσιαλισμός είναι δίκαιος, αλλά δεν παράγει πλούτο για να τον μοιράσει. Ο καπιταλισμός παράγει πλούτο αλλά και αδικία.

Ο Bill Gates αποφάσισε ότι θα δώσει το 95% της περιουσίας του στον Τρίτο Κόσμο. Δεν είναι μόνο ότι δίνει δισεκατομμύρια – έφτιαξε άλλη μία Microsoft, για να επιβλέψει την σωστή διανομή. Το 80% της βοήθειας των πλούσιων χωρών, δεν φτάνει στους τελικούς παραλήπτες. Τα θύματα του τσουνάμι ακόμα περιμένουν...

Τόσα προβλήματα... Κι εγώ νιώθω τα μάτια του πεινασμένου Τούρκου καρφωμένα στην πλάτη μου. «Ντρέπομαι για την ζέστα μου και για την ανθρωπιά μου».

232 σχόλια:

«Παλαιότερο   ‹Παλαιότερο   201 – 232 από 232
Ανώνυμος είπε...

dovles: είσαι εκτός θέματος. μονίμως εσύ θα είσαι εκτός θέματος διότι ως ομοφυλόφιλος φαντάζεις ικανός να είσαι ομοϊδεατός με τις μειονότητες που κατά καιρούς εκμεταλλεύεται ο εραστής σου ο μανουσάκης μανούσος για να διαπράξει τέχνη και ολίσθημα. εις το ποστ του παιδιού απατώντας στο "μα καλά δεν υπάρχει πρόοδος" το αίμα μας καταψύχθηκε διότι μας ενεφανίσθη στο νου ο κύριος της φωτογραφίας και αποβήκαμε εν τέλει ρετάλια ψυχικώς όθεν οι εικόνες σοκάρουν και οι τρόμπες τρομπάρουν. το πιο αδύναμο μέλος της κοινωνίας, εσύ είσαι, δε χρειάζεται ανάλυση. κάνει δουλειά το σύστημα: προσφέρει τον οξύτατο ροΐδη στη δημοτική που ψήνουν οι μήτσοι τους καφέδες και τον ολοκληρωτισμό. η παγκοσμιόποιηση της φύσεως θα σε πλύνει με ρωλ και θα αφανιστείς γιατί παράνομα σε έχω αγαπήσει.

sal.ló είπε...

Μία παρατήρηση θα κάνω απλώς: Όταν τα ζητήματα αγγίζουν τη φτώχεια και την ανισότητα όλοι μας λίγο πολύ είτε λόγω βιωμάτων είτε λόγω ιδεολογίας ενιστάμεθα. Υπό το βλέμμα του πεινασμένου Τούρκου έγω τουλάχιστον παύω να σκέφτομαι... αισθάνομαι συνένοχος. Και αυτή την ενοχή μου -τη σωστή- δεν θα την ξεπλύνω ούτε με το Μαρξ ούτε με τον Προυντόν... Αναγιγνώσκω λοιπόν ενεχόμενος.

Συμφωνώ απόλυτα με την αναφορά του Rawls του οποίου τα πονήματα μαζί με εκείνα του J.Feinberg πιστεύω ότι δίνουν στην φιλελευθερία μία νέα πνοή και επαναπροσιδιορίζουν έννοιες βασικές όπως ελευθερία και δικαιοσυνη (fairness).

libertarian είπε...

Ο σοσιαλισμός είναι δίκαιος"

Συγνώμη αλλά αυτή είναι μια κοινοτοπία που πρέπει να καταρριφθεί κάποια στιγμή.

Γιατί ακριβώς είναι δίκαιος; Όπως είχατε πεί σε ένα σατιρικό σας κείμενο : "από τον καθένα σύμφωνα με τις ικανότητές του, στον καθένα σύμφωνα με τις ανάγκες του". Σκεφθήκατε στην πράξη τον ικανότατο κύριο "Α" να δουλεύει για 10 και να εισπράττει 1, επειδή τα 9 τα εισπράττει ο πολύ λιγότερο ικανός (ίσως κι ολότελα ανίκανος) κύριος "Β", που είχε όμως το ταλέντο να δημιουργήσει ανάγκες; Κι έπειτα λέμε ουτοπικό το Χριστιανισμό! Αμ ετούτο; δεν είναι σαν να γυρίζεις κάθε μέρα το άλλο μάγουλο;

Η αδικία είναι εγγενές χαρακτηριστικό αυτού του συστήματος.

Γιατί η οικονομική ανισότητα είναι αναγκαστικά άδικη; Ακόμα και αν ξεκινούσαμε όλοι από την ίδια βάση πάλι κάποια άτομα θα ήταν πιο γρήγορα, με μεγαλύτερη αντοχή, πιο έξυπνα άλλα πιο χαζά, πιο εργατικά άλλα πιο τεμπέλικα, άλλα πιο όμορφα άλλα πιο άσχημα, κοκ. Η προκρούστρεια λογική δεν είναι δίκαιη.

Αν πεινάσω είτε λόγω ατυχίας είτε λόγω λανθασμένων επιλογών δεν είναι αδικία, είναι κρίμα. Το να πεθαίνουν άνθρωποι λόγω πείνας στην εποχή μας είναι απαράδεκτο και πρέπει όσο το δυνατόν γρηγορότερα να το λύσουμε αυτό το πρόβλημα. Όχι όμως και άδικο. Ποιός τους αδίκήσε; Η τύχη ή οι άνθρωποι στις φιλελεύθερες δημοκρατίες της Δύσης (και της άπω Ανατολής);

Επίσης βλέπω ότι έγινε πολύ συζήτηση για το αν η φιλανθρωπία ή η αλληλεγγύη γίνεται για λόγους προσωπικής ευχαρίστησης. Who cares? Έχει σημασία; Πολλές φορές μάλιστα όχι μόνο δεν δημιουργεί ευχαρίστηση αλλά αισθάνεσαι άχαρα.

@yannis h
ε όχι και μητέρα Τερέζα ο Μαρξ λολ :-) Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι ο υπαρκτός σοσιαλισμός δεν είναι συνέπεια τον πραγμάτων που είπε ο Μαρξ; Δεν ήταν κακή εφαρμογή του καλού "επιστημονικού" σοσιαλισμού ήταν η πραγματοποιήση του. Λες ο πόλεμος των Τάξεων, η δικτατορία του προλεταριάτου, η κρατικοποίηση των μέσων παραγωγής και το Μίσος που κήρυττε ο Μαρξ να μην έχουν σχέση με τα gulag, τις δίωξεις και τους λιμούς των κομμουνιστικών καθεστώτων; Ο σοσιαλισμός είναι βαρβαρότητα και στην θεωρία, όχι μόνο στην πράξη.

Η θεωρία του Μαρξ είναι η αιτία για τον θάνατο εκατομμυρίων ανθρώπων ανα τον κόσμο.

Όσο για τα άλλα που αναφέρεις, δεν μπορείς να πάρεις από τον μη-έχοντα. Λόγω της οικονομικής ανάπτυξης που έφερε ο καπιταλισμός ήταν δυνατόν να επιτευχθούν.

@spyros
Έστω ότι ο καθένας είναι 100% υπεύθυνος για την μοίρα του ... Αν κάνει λάθος επιλογές πρέπει να τον αφήσουμε να πεθάνει της πείνας; Σίγουρα η οικονομική βοήθεια στις χώρες του τρίτου Κόσμου δεν είναι η λύση αλλά μέχρι να αναπτυχθούν οικονομικά πρέπει να υπάρχει (απλά όχι με τον τρόπο που γινόταν μέχρι τώρα).

Cha. Giannakopoulos είπε...

spyros, η κοινωνία δεν δημιουργήθηκε απόψε! Υπάρχουν ήδη άρρωστοι, για τους οποίους η πρόληψη ακούγεται σαν ανέκδοτο (μα δεν γελάνε).

ΥΓ Μάλλον πρέπει να σταματήσουμε αυτό το αδιέξοδο πινγκ-πονγκ, γιατί δεν βλέπω να μετακινούμαστε στο παραμικρό ούτε εγώ ούτε εσύ ούτε ο οποίος του οπίου και θα κουραστούμε όλοι. "Ορισμένα πράγματα δεν τα κουβεντιάζουμε!", έλεγε κάποιος (ξεχνάω). Η αλληλεγγύη είναι ένα από αυτά για μένα.

mickey είπε...

Ενδιαφέρον το θέμα, αλλά νομίζω πως τα σχόλια εστιάζονται μόνο (ή έστω κατά κόρον) σε μια-δυο πλευρές του (κοινωνική, πολιτική). Υπάρχουν και άλλες που νομίζω πως έχουν ενδιαφέρον (ακόμα και "τεχνολογική" - ευτυχώς υπάρχει και ο zoros - εκτός κι αν πιστεύουμε πως έχουμε ΗΔΗ τις τεχνολογίες παραγωγής και διανομής που μας επιτρέπουν να θρέψουμε άνετα όλον τον πλανήτη, ανεξάρτητα από το πόσοι είμαστε και με τι ρυθμό "αυξανόμαστε" και "κατακυριεύουμε την γην", σύμφωνα και με γνωστή ρήση). Ίσως επανέλθω με κάποιες σκέψεις.

Λίγα λόγια για τους προλαλήσαντες (μέχρι τις 8:00μμ περίπου, δεν έχω καταφέρει ακόμα να διαβάσω όλα τα σχόλια):

Στο θέμα της φιλανθρωπίας, νομίζω ότι το ευρώ που θα δώσουμε στο "παιδί των φαναριών" ή το πιάτο με τη "ζεστή σούπα" στον άπορο γείτονα έχει ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗ αξία είτε το κάνουμε από "γνήσια" φιλανθρωπία είτε από ευαισθησία είτε από ανάγκη να νιώσουμε ευχάριστα είτε ...για να πάμε στον Παράδεισο. Ενδιαφέρουσα από φιλοσοφικής πλευράς η ανάλυση των κινήτρων και των προθέσεσων του "ελεήμονος", αλλά δε νομίζω πως απασχολεί διόλου τον "ελεηθέντα" - και μάλλον καλά κάνει, έχει πιο "άμεσες" προτεραιότητες. Και στην εκκλησία της γειτονιάς, κάθε Κυριακή μας έλεγαν να μη δίνουμε χρήματα στους ζητιάνους που μαζεύονταν απ' έξω κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας και να τα "ακουμπάμε" στο παγκάρι του ναού, καθώς εκείνοι γνώριζαν καλύτερα ποιοι είναι φτωχοί και τα χρήματά μας θα έπιαναν τόπο. Φοβάμαι ότι οι ενορίτες των ναών της Ανατολικής Αττικής δε θα μπορούσαν να πειστούν τόσο εύκολα, μετά τις αποκαλύψεις για τις βίλες και τις off-shore εταιρείες του "Παντ-ελεήμονος" - άκου όνομα που βρήκε κι αυτός, ούτε επίτηδες να το έκανε :)

Δυστυχώς, όσο κι αν βοηθήσουμε ο καθένας τον πλησίον του, λύνουμε ένα πολύ μικρό μέρος του προβλήματος, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των "πεινασμένων" (μιλάμε για ΠΟΛΥ άγρια πείνα που θερίζει) δε ζει στις δυτικές χώρες, αλλά είναι συγκεντρωμένος σε άθλιες συνθήκες στην Ασία και την Αφρική (κυρίως την υποσαχάρια), καθώς και στις παραγκουπόλεις της Λατινικής Αμερικής και άλλων περιοχών. Ο συμπαθής τούρκος της φωτό έχει ΑΠΕΙΡΩΣ μεγαλύτερη πιθανότητα να χορτάσει την πείνα του, μπορεί άλλωστε να σπάσει τη βιτρίνα και να κλέψει το αντικείμενο του πόθου, ένα παιδί στην Αφρική τι μπορεί να κάνει;

Υ.Γ. Πέρασα μια "δύσκολη" μέρα, αφού πάλεψα με "τεράστια" τεχνολογικά και γραφειοκρατικά προβλήματα με άμεσες συνέπειες στη δουλειά μου. Είχε και μποτιλιάρισμα στο δρόμο, έχει καεί και ο ενισχυτής του αυτοκινήτου και δεν μπορούσα τουλάχιστον να απολαύσω την αγαπημένη μου μουσική, να χαλαρώσω, αλλά με αφορμή το σημερινό ποστάκι σκέφτηκα: Τι "ευ-τυχείς" που είμαστε όταν έχουμε να λύσουμε τέτοιας φύσεως "προβλήματα" (ο καθένας ας σκεφτεί τα δικά του, μικρά ή μεγάλα), χορτασμένοι και στεγασμένοι, όταν οι περισσότεροι συνάνθρωποί μας πεθαίνουν πριν καλά καλά γεννηθούν ή ζουν καθημερινά με την τραγική αγωνία της επιβίωσης χωρίς να έχουν στον ήλιο μοίρα; Αντιμετώπισα όλα τα "προβλήματα" (τι αστεία που μου φαίνεται τώρα η λέξη) με υπομονή, ευγένεια και χαμόγελο και δε σκέφτηκα καθόλου το "χαμένο χρόνο" που τρέχει. Ήταν το ελάχιστο που θα μπορούσα να κάνω ως ένδειξη σεβασμού για τα εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά (και ενήλικες) που πέθαναν από την πείνα το χρονικό διάστημα που πέρασε...

spyros είπε...

libertarian όπως ένας φυλακισμένος έχει καθημερινά συσσίτιο αλλά ζει την προσωπική του δυστυχία, έτσι και έναν φτωχό όσο να τον ταίζεις πάλι δυστυχισμένος θα είναι.

Ένας ο οποίος κάνει λάθη αν έχει κατάλληλες αντιλήψεις, δεν θα απογοητευτεί ,δεν θα ξεκινήσει ναρκωτικά και δεν θα πάθει κατάθλιψη , αλλά θα μάθει από τα λάθη του, θα στηριχθεί στις δυνάμεις του και θα αξιοποιήσει τις ικανότητές του.

Cha giannakopoulos said :
Ορισμένα πράγματα δεν τα κουβεντιάζουμε!

--> Πιστεύω ότι ο δογματισμός δεν ωφελεί την συζήτηση.

libertarian είπε...

πάλη ήθελα να πω :)

Yannis H είπε...

Θα κάνω μια επισήμανση, που μπορεί και να πάει το θέμα λίγο μακριά:

Πίσω από τον Τούρκο που κοιτάζει τη βιτρίνα με τα μακαρόνια, υπάρχει η παντελής έλλειψη πρόνοιας του τουρκικού κράτους. Και τι είναι η πρόνοια, αν όχι μια συνθήκη των ανθρώπων που ζουν μαζί σε ένα κράτος να νοιάζονται ο ένας για τον άλλο; Η πρόνοια δεν είναι δυνατή εάν δεν υπάρχει ανεπτυγμένο αίσθημα συλλογικότητας. Προσοχή εδώ: η οικονομία μας χωρίζει, στα λεφτά, όπως λέμε συχνά, ο θάνατός σου είναι η ζωή μου – πόσο μάλλον στην καπιταλιστική κοινωνία! Αυτά έγραφε ο Ντίκενς (που αν δεν απατώμαι έγραφε τις ‘σαπουνόπερες’ του 19ου αιώνα, σε συνέχειες στις εφημερίδες): όλοι είναι εναντίον όλων.... Και από εκεί γεννήθηκε η νέα επιστήμη, η κοινωνιολογία, της οποίας μέρος ήταν και ο Μαρξ, με μια κεντρική ερώτηση: τι κρατά μαζί μια καπιταλιστική κοινωνία; Η απάντηση, λόγω των συνθηκών στη Δυτική Ευρώπη, ήταν: «η πολιτική». Η δημοκρατία. Και (ένα) αποτέλεσμα αυτής της συνοχής, είναι και η κοινωνική πρόνοια. Η ‘φυγόκεντρος’ (όσον αφορά τις διαπροσωπικές σχέσεις) οικονομία, και απέναντί της η ‘κεντρομόλος’ δημοκρατία.

Αυτά, στη Δύση. Ο φιλελευθερισμός πιστεύει ότι εφόσον το μπαλάκι κύλησε με ένα συγκεκριμένο τρόπο σε ένα σημείο του γηπέδου (του πλανήτη), θα κυλά με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα σημεία του πλανήτη. Αυτό κάνει ο εκμοντερνισμός των χωρών του Τρίτου Κόσμου: Σοκ Θεραπεία (shock therapy είναι ο όρος που χρησιμοποιείται). Πάμε να φτιάξουμε μια νέα κοινωνία, δεν πρέπει να αναρωτηθούμε για το ποιόν των ανθρωπίνων σχέσεων; Νομίζω ότι ‘σοκ’ σημαίνει εισάγω καπιταλισμό και ‘θεραπεία’ είναι η δημοκρατία που θα αναδυθεί. Εισάγω φυγόκεντρο δύναμη σε μια κοινωνία, αναμένω την κεντρομόλο.

Μόνο που... όσο και αν στη βασική του δομή το σχέδιο έχει μια λογική, αυτό που παίρνουμε με την εισαγωγή του καπιταλισμού, είναι μια άλλη μορφή κεντρομόλων δυνάμεων: είναι ο εθνικισμός, ο θρησκευτικός φανατισμός, οι φυλετικές μισαλλοδοξίες. Κι αυτό, γιατί η Ευρώπη γέννησε μεν τη δημοκρατία, αλλά σε διάστημα 6-7 αιώνων και με γηγενείς συνθήκες. Η μπάλα, λοιπόν, δεν κυλάει με τον ίδιο τρόπο σε κάθε σημείο του γηπέδου-πλανήτη. Αυτό που βλέπουμε σε μικρόκοσμο σε κάθε οικονομική ύφεση (αυξάνεται η προσωπική μας ανασφάλεια, και ζητάμε την ασφάλεια της ομάδος με θρησκεία / έθνος / τοπικισμό) ... συμβαίνει στις φτωχές περιοχές της γης, μετά την πτώση του ανατολικού μπλοκ, όταν έπαψε να υπάρχει αντίλογος στο νεοφιλελευθερισμό.

Να το δέσω, αν μπορώ: πίσω από τον Τούρκο υπάρχει η έλλειψη δυτικού τύπου συλλογικότητας. Υπάρχει ένα κράτος με άκρατο καπιταλισμό (πολύ πιο εγωιστικό και σκληρό απ’ ότι στη Δύση, εκεί ή τα βγάζεις πέρα σε μια εντελώς άναρχη οικονομία, ή, όσον αφορά το κράτος, πεθαίνεις). Εγώ, εδώ βλέπω μια αρχή εντοπισμού του προβλήματος. Έλλειψη ευαισθησίας στις τοπικές ιδιαιτερότητες και εισαγωγή άκριτα του καπιταλισμού με τη λογική ‘πατάω ένα κουμπί και βγαίνει...’ Και όπως είπα στο αρχικό μου comment, χρειάζεται πλέον μια διεθνής αριστερά – τα κράτη δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν μόνα τους...

Ανώνυμος είπε...

libertarian: και εις το Σούνιο να στήσουμε μια προτομή του Ελύτη δια να αγναντίζει το Αιγαίο.

spyros είπε...

Cha giannakopoulos said : η κοινωνία δεν δημιουργήθηκε απόψε! Υπάρχουν ήδη άρρωστοι, για τους οποίους η πρόληψη ακούγεται σαν ανέκδοτο

--> Τα άτομα αυτά πιστεύεις ότι με κατάλληλες κινήσεις δεν θα μπορούσαν να απεγκλωβιστούν από την "φυλακή" τους; μήπως τελικά η φιλανθρωπία τα εγκλωβίζει ακόμη περισσότερο διαιωνίζοντας το πρόβλημα της επανένταξής τους;

afCagAv1 είπε...

Iridium και λοιποί "ανθρωπιστές", πατήσατε το μεταμοντέρνο κουμπί μου:

The expected result, this better future promised to our forefather, did not come. On the other hand, the economical inequality between the different parts of the world, and within the nations, has dramatically increased;

(Από το apres-developpement.org)

Η όχι και τόσο φωτισμένη πραγματικότητα διαφωνεί μαζί σας: The headcount of poverty worldwide has fallen by some 400m

Πολύ θα ήθελα να μου εξηγήσετε, σαν φωτισμένοι ανθρωπιστές Ευρωπαίοι που είστε, γιατί ξοδεύετε κάθε χρόνο για εκλογικούς σκοπούς, περίπου όσα υποσχέθηκε ο Gates για στο φιλανθρωπικό του πρόγραμμα.

Οι φτωχοί του κόσμου μπορούν με λίγη βοήθεια, να σταθούν στα πόδια τους αρκεί να σταματήσετε (μαζί με τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία βέβαια) τα ρουσφέτια.

Μέχρι τότε, παραφράζοντας λίγο τους Monty Pythons, I fart in your views' general direction.

Nikos Dimou είπε...

Παράλληλα με τα comments βλέπω σε ένα παράθυρο στην οθόνη μου μιά εκπομπή στην ΕΤ1 για την ελληνική βοήθεια στην Αφρική. Βασικό στοιχείο τα παιδιά φορείς του AIDS (κάθε επτά λεπτά πεθαίνει από ένα). Μυριάδες ορφανά παιδάκια χωρίς νερό, τροφή, και με τον ιο μέσα τους.

Αισθάνομαι αδυναμία να αφήσω αυτές τις εικόνες και να επιστρέψω στην θεωρία.

Ωστόσο libertarian o σοσιαλισμός γεννήθηκε σαν αίτημα δικαιοσύνης. Άλλο αν στην εφαρμογή δεν το κατάφερε. Επίσης το να χρεώνεις τον Πολ Ποτ στη θεωρία του Μαρξ είναι άδικο. Δεν είμαι μαρξιστής, έχω κάνει σκληρή κρτική στον Μαρξισμό (και το έχω πληρώσει) αλλά δεν φταίει ο Κάρολος για τις θηριωδίες κάθε διεστραμμένου δικτάτορα - που δεν έχουν σχέση με τις θεωρίες του.

Συμφωνώ cha. giannakopoulos: Ορισμένα πράγματα δεν τα κουβεντιάζουμε και η αλληλεγγύη είναι ένα από αυτά

alombar42 είπε...

@σαλτάρω αλλά δε φτάνει

Μια συνομωσία θέλει περισσότερους από έναν, νομίζω δηλαδή.

spyros είπε...

nikos dimou said : Ορισμένα πράγματα δεν τα κουβεντιάζουμε και η αλληλεγγύη είναι ένα από αυτά

--> Πιστεύω ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος για την τύχη του.

Πιστεύω ότι αν προσέφερες στην κοινωνία ισορροπημένους απογόνους, δεν θα είχες την ανάγκη ενασχόλησης με υποκατάστατα.

Η φιλανθρωπία πιστεύω ότι λειτουργεί ως βάλσαμο και όχι πραγματική θεραπεία.

newlens είπε...

spyros said:
nikos dimou said : Ορισμένα πράγματα δεν τα κουβεντιάζουμε και η αλληλεγγύη είναι ένα από αυτά

--> Πιστεύω ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος για την τύχη του.

Πιστεύω ότι αν προσέφερες στην κοινωνία ισορροπημένους απογόνους, δεν θα είχες την ανάγκη ενασχόλησης με υποκατάστατα.

Η φιλανθρωπία πιστεύω ότι λειτουργεί ως βάλσαμο και όχι πραγματική θεραπεία.


Για όνομα, κάνουμε από το πρωί αυτή τη συζήτηση για να ακούσουμε πάλι τις απόψεις σας που έχουμε ανασκευάσει δεκάδες φορές μέχρι τώρα;

alombar42 είπε...

@spyros
Πιστεύω ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος για την τύχη του.

Πιστεύω ότι αν προσέφερες
[...]


Πιστεύω οτι οι παρωπίδες ουδόλως προάγουν μια συζήτηση.
Πιστεύω οτι δεν θα γίνετε ποτέ πραγματικά πλούσιος.
Πιστεύω οτι δεν υπήρξατε ποτέ πεινασμένος.
Πιστεύω εις ένα Θεό, πατέρα παντοκράτορα.
Πιστεύω, αλλά δεν γνωρίζω.

georgia m. είπε...

Πίστευε και ερεύνα...

mickey είπε...

@nikos dimou
Ευγενική πρόταση: Μια και περάσαμε τα 200 comments και έχουμε και μερικά μεγαλούτσικα, να προτείνω νέο ποστάρισμα ως συνέχεια αυτού (χωρίς κόπο από μέρους σας, με copy-paste ή την ένδειξη "συνέχεια" ή "Μέρο 2ο") για να ξεκινήσουμε με "φρέσκο" χώρο; Μπορούμε να κάνουμε τη δικιά μας "σελιδοποίηση" σχολίων, αφού ο blogger δεν παρέχει τη δυνατότητα.

spyros είπε...

Νewlens νομίζω ότι δίνεις την απάντηση στον εαυτό σου μόνος σου λέγοντας σε μήνυμα σου :

« Πρέπει να βάλω τον λογισμό μου σε τάξη...

7:38 μμ »

Alombar42 : Κατά την αντίληψή μου, όσα υποστήριξα είναι άποψή μου, και οφείλεις να τις σέβεσαι και να μην τις ειρωνεύεσαι όπως ακριβώς σέβομαι εγώ όσα γράφεις.

spyros είπε...

Georgia m. σε ευχαριστώ για την απάντησή σου, και ήδη σου απάντησα. Περιμένω !

mickey είπε...

@spyros
Χωρίς παρεξήγηση, δε με πειράζουν τα 51 σου σχόλια επί συνόλου 220 (είναι σύντομα και περιεκτικά, εγώ υπήρξα ΠΟΛΥ φλύαρος στο άμεσο παρελθόν), αλλά νομίζω ότι το "πιάσαμε" το θέμα περί προσωπικής ευθύνης της μοίρας του καθενός. Μήπως πρέπει να συζητήσουμε και τίποτα άλλο; Ευχαριστώ...

alombar42 είπε...

@spyros
και οφείλεις να τις σέβεσαι και να μην τις ειρωνεύεσαι

Μα το γεγονός οτι απαντώ αποδεικνύει οτι ακριβώς σέβομαι τις απόψεις σας. Η ειρωνία και ο σαρκασμός είναι απλά μια επιλογή έκφρασης για τη διαφωνία μου.

Cha. Giannakopoulos είπε...

spyros, η απάντησή σου στη georgia.m δεν εμφανίστηκε - ξαναστείλ' την.
(συγγνώμη που επαμβαίνω)

Blue Oji είπε...

Εν μέρει υποστηρίζω ότι ο Σπύρος έχει δίκιο. Σαν ενεργοί πολίτες που θέλετε να είστε, και η συμμετοχή σας σε αυτή τη συζήτηση αυτό αποδεικνύει, καλύτερα να απαιτήσετε καλύτερες δομές από την πολιτεία και καλύτερη κοινωνική πρόνοια για τους ανάπηρους, άπορους και πεινασμένους, παρά να δίνετε το φράγκο σας σε ζητιάνους. Η πολιτεία μπορεί να έχει τις γνώσεις και τα μέσα να ενεργήσει και «θεραπευτικά» και «προληπτικά» σε τέτοιες περιπτώσεις, αρκεί να το απαιτήσουν οι πολίτες και να το επιβάλουν. Δυστυχώς, οι περισσότεροι αδιαφορούμε σε τέτοιες καταστάσεις που δεν μας αγγίζουν, έως βρεθούμε στη θέση τους. Τότε αναφωνούμε με πικρία ότι δεν υπάρχει κράτος, ενώ έως τότε το είχαμε γραμμένο στα παλιά μας παπούτσια. Εκτός από τη πολιτεία και την εκκλησία, στο εξωτερικό υπάρχουν και οι μη κερδοσκοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις των πολιτών, συνήθως γύρο από τον παπά της ενορία τους, κάτι που υστερούμε εδώ στην Ελλάδα. Μόνο αυτές οι φιλανθρωπικές οργανώσεις, μαζί ή και παράλληλα με την πολιτεία, μπορούν να ενεργήσουν σωστά. Η ελεημοσύνη σας στο φανάρι μόνο ζημία μπορεί να πράττει.

spyros είπε...

Αlombar42 said : Η ειρωνία και ο σαρκασμός είναι απλά μια επιλογή έκφρασης για τη διαφωνία μου

--> Θα ήταν πιο ωφέλιμο να κάνεις κριτική επί της ουσίας.

Μickey said :
Μήπως πρέπει να συζητήσουμε και τίποτα άλλο;

--> μπορείς να προτείνεις οποιοδήποτε θέμα επιθυμείς.

mickey είπε...

spyros said (00:14)
"μπορείς να προτείνεις οποιοδήποτε θέμα επιθυμείς"

Θα πρότεινα να συζητήσουμε λίγο και το θέμα του υπερπληθυσμού (σε συνάρτηση με την παραγωγή και κατανάλωση τροφής και φυσικών πόρων γενικότερα). Το θέμα έχει κοινωνικές, πολιτικές, θρησκευτικές, τεχνολογικές και ίσως και άλλες προεκτάσεις...

alombar42 είπε...

@spyros
Θα ήταν πιο ωφέλιμο να κάνεις κριτική επί της ουσίας.

Αυτό έκανα και δεν είδα φώς. Φταίει το ύφος;

spyros είπε...

alombar42 : Μα το γεγονός οτι απαντώ αποδεικνύει οτι ακριβώς σέβομαι τις απόψεις σας

--> Ο σεβασμός προς το συνομιλητή φαίνεται περισσότερο από τον τρόπο απάντησης και όχι από την απάντηση καθ' εαυτή.

Εγώ δεν ειρωνεύτηκα τα λόγια σου.

Nikos Dimou είπε...

Tα comments συνεχίζονται με νέα αρίθμηση στο post Πείνα 2

Cha. Giannakopoulos είπε...

Blue Oji, το θέμα μας δεν είναι η (ατομική) ελεημοσύνη στο φανάρι, που λες - είναι η αλληλεγγύη προς αυτούς που την έχουν ανάγκη. Και από τους πολίτες και από την πολιτεία.

Συνήθως, όμως, όποιος δεν αφήνει να του καθαρίσουν τα τζάμια στο φανάρι ή δεν ταΐζει ένα αδέσποτο ή δεν δίνει εθελοντικά αίμα..., δεν κάνει και τίποτε άλλο.

libertarian είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
magistros είπε...

@Spyros

Nikos Dimou said...
Παράλληλα με τα comments βλέπω σε ένα παράθυρο στην οθόνη μου μιά εκπομπή στην ΕΤ1 για την ελληνική βοήθεια στην Αφρική. Βασικό στοιχείο τα παιδιά φορείς του AIDS (κάθε επτά λεπτά πεθαίνει από ένα). Μυριάδες ορφανά παιδάκια χωρίς νερό, τροφή, και με τον ιο μέσα τους

Θα ήθελα να σε δω πως θα εκμεταλλευόσουν τις ίσες ευκαιρίες που όλοι έχουμε σε αυτό τον κόσμο ,όπως υποστηρίζεις, αν τύχαινε να πεθαίνεις από ΑIDS από την στιγμή που γεννήθηκες.

Αν εσύ ήσουν προετοιμασμένος να φας άνθρωπο επειδή πείνασες και αποφάσισες να προσαρμοστείς στις συνθήκες, όπως λες ότι όλοι πρέπει να κάνουμε, δεν ανήκεις εδώ αλλά στη ζούγκλα.

Όλα αυτά που εσύ κατακρίνεις είναι αυτά που μας κάνουν ανθρώπους και που μας ξεχωρίζουν από τα βακτήρια και τους μύκητες. Αν εσύ δεν τα αποδέχεσαι καλύτερα να σε δούμε να αποσυντίθεσαι στις δομικές σου ύλες στη ζούγκλα του Αμαζονίου.

And that would be bad luck for you.. I am sure, but why should I care? You don't believe in altruism. And I wouldn't like to disappoint you by indulging myself to self-fulfilling philanthropy.

Καλή τύχη σου εύχομαι και μην σου τύχει καμιά αναποδιά.. γιατί την έκατσες τη βάρκα..

«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο   201 – 232 από 232   Νεότερο› Νεότερο»